03 July, 2012

Detoksifikasi



Badan korang banyak toksin? Badan aku ni penuh toksin. Walaupun pembuangan aku lawas, tak ada masalah setiap hari, tapi toksin masih menimbun dalam badan aku...yalah, berapa lama aku tak ambil peduli tentang tubuh badan aku ni...kesian kat body aku yang solid ni (heheh). Sebenarnya kita tak boleh nak elak toksin dari lekat kat dalam badan kita ni. Apa yang kita boleh buat, adalah mengurangkannya. Hasil pembacaan aku, toksin ni sebenarnya ada di mana-mana dalam tubuh kita, dalam hati, buah pinggang, darah, hidung, mata dll. Apatah lagi dalam dunia sekarang yang penuh pencemaran. Walau betapa giat kita mengelak dari memakan makanan yang tinggi kandungan toksin, kita tetap tak dapat elak dari udara, air dll lagi...
Tapi takkan kita nak biarkan saja bukan? Salah satu cara nak buang toksin yang aku baca adalah dengan meminum banyak air. Menurut pembacaan aku, walaupun kita disarankan meminum 1 liter bagi setiap 25 kg berat kita, maknanya kalau berat 50 kg, kita kena minum 2 liter air kosong. Tapi itu sekurang-kurangnya. Kalau kita minum sampai 3 - 4 liter lagi bagus. Tapi jangan terlebih minum pula,sebab side effect pula terhadap buah pinggang kita. Lagi satu, bukankah sekarang banyak ubat-ubat/supplement yang kita ambik setiap hari? Nak cantiklah, nak gebulah...so, jangan kita lupa, dalam ubat-ubat tu semua, terdapat juga toksin yang tidak bagus utk kita ya...
Kat bawah ni aku just list outkan sample menu yang aku dapat dari internet utk proses detoksifikasi. Saranan kat website tu proses detoksifikasi ni di jalankan sekurang-kurangnya 1 bulan/4 minggu. Huh...penat jugakan...tak tahan godaan ni..
.
On rising
Juice of ½ lemon with warm water
After rebounding exercise
1 teaspoon psyllium husks and 1 teaspoon pectin in 1 ½ cups water or unsweetened juice.
Breakfast
Smoothie made with fresh papaya, pineapple and banana
Morning Snack
Fresh berries
Lunch
Large green salad with tomato, red pepper and avocado
Balsamic vinaigrette
Afternoon Snack
Celery sticks with almond butter
Dinner
Large mixed salad
Moroccan vegetable and wild rice soup
Evening Snack
Orange, date and nut balls

Actually, dari pembacaan aku juga, sebenarnya proses detoksifikasi yang terbaik adalah dengan berpuasa. Selain menambahkan pahala, kita juga dapat menyihatkan badan. Tapi janganlah pula bila kata puasa, kita dah betul-betul detok kalau waktu berbuka tu makan sampai tak hengat donia ya...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kalau Rajin Nak Membaca

  • http://www.bharian.com.my/
  • http://www.utusan.com.my/
  • http://www.hmetro.com.my/
  • http://thestar.com.my/
  • http://www.nst.com.my/