30 July, 2012

Cerita Bulan Ramadhanku

Hehehe...dah 2 -3 hari aku tak jenguk kat sini...biasalah hari coti...sibuk nak jenjalan sana sini. Hari Sabtu sibuk pegi pasar tani. Beli keperluan apa yang patut. Kopak juga dekat RM100. Aku beli ikan bawal, ikan kerisi, ikan selar kuning, kepala ikan merah, ayam, udang, daging, hati lembu sikit, sayur dll. Betullah macam aku baca surat khabar kosmo baru-baru ni. Kadang-kadang, kalau berdua, ada juadah yang lebih afdal kalau kita beli, lebih jimat berbanding kalau masak sendiri. Tapi masalahnya, aku jadi phobia dengan bazar ramadhan ni, dan mungkin juga sebab azam baru kot.

Hari Ahad pula aku pergi Jalan TAR. Actually masa nak mula puasa hari tu memang dah awal-awal plan dengan cik abang tak mahu pergi Jalan TAR bulan puasa ni. Letih sebab orang Ya Rabbi, punyalah ramai, campur dengan panas pula. Tapi kebetulan kakak aku yang duduk di Sarawak minta tolong aku belikan tudung untuk dia. Banyak pula yang dia suruh beli dalam 115 helai gitu. Sebabnya dia nak buat satu program dengan anak murid dia dan dia nak hadiahkan tudung dekat dorang. Bulan puasa tahun lepas dia dah buat program tu (program keagamaan). Kehadiran adalah dalam 50 orang. Tahun ni bila dia anjurkan lagi program tu, penyertaan dah bertambah ke 115 orang. Berjaya nampaknya kakak aku dengan program ibadah dia tu. So aku pun tak nak menghampakan dia, lagipun aku rasa itu juga adalah ibadah untuk aku. Memenuhi hajat orang. So hari Ahad tu pepagi dah menuju ke Muaz extile kat Jalan TAR. Pilih punya pilih, akhirnya aku pilih tudung bawal ros. Aku beli 6 kodi, dapatlah RM160. Okaylah. Aku beli tudung tu sebab aku ingat bebudak la memang trend dorangkan pakai tudung bawal. Ada 3 tone warna. Okaylah tu. ebih kurang macam nilah warnanya...kpd pemilik gambar saya C&P ya...kpd sesiapa yg nak beli boleh layari website ni , sitiaimanenterprise.blogspot.com


Lepas penat berangkut kat Jalan TAR, aku dengan hubby menuju deras ke Carefour Wangsa Maju pulak. Beli keperluan bulanan. Macam-macam juga aku beli. Kebetulan beras pun habis, syampu pun habis, serbuk pencuci pun habis dan macam-macam lagilah yang perlu aku restock. Hah, sekali bayar RM260 lebih. Hehehe...biasanya bulan-bulan aku spend RM250 kebawah, tapi bulan ni terlebih la pulak. Tapi yalah, aku beli semua barang yang harga RM10 keatas. Beras pun baru 5 kilo dah RM34.90. Tapi nak buat camna, kebetulan beras cap burung serindit yang biasa aku makan dah habis, di KL ni mana nak cari beras tu. Terpaksa aku beli beras lain. Beli tuala wanita pun dah RM14 lebih...tapi okaylah kot sebab bulan lepas aku cuma belanja RM190 saja. So bulan ni dia terlebih. Tapi waktu aku pergi C4 tu, ramainya orang. Tempat parking full. Oh ya lupa nak cerita, antara sebab aku pergi ke sana juga sebab nak beli baju raya aku. Hehehe...cik hubby jeling ja sebab actually aku dah ada pun baju raya yang aku tempah. Tapi kan dalam post aku dulu aku sibuk nak jahit manik...hahaha...aku baru siap jahit sebelah tangan...rasa-rasa macam tak sempat nak siap saja pun. Itu yang aku kena beli baju baru tu...(alasan!!!). Terbang jua RM150.


On the way balik rumah, ajak hubby singgah Giant Taman Permata. Nak bayar hutang Avon (credit dealer). Aku jadi ahli Avon ni bukan nak meniaga. Tapi sebab aku pakai sendiri barang Avon. Aku suka brooch dengan lingeries dia. Lepas tu singgah ke UIA hantar tudung pada anak saudara yang study kat situ. Sebabnya abang ipar aku balik Thursday ni. So dia suruh anak dia tu pegi ambik kereta dekat KLIA. Kakak aku suruh kirim sekali dekat abang ipar aku tu tudung yang dia suruh aku beli.

Balik rumah, sampai dalam pukul 2 lebih. Fuyoo penat gila. Berehat jap, lepas tu sembahyang zohor. Lepas tu terus masuk dapur. Masak asam pedas kepala ikan merah dengan rendang hitam hati dengan pengat pisang...

Malam, rest sakan...pukul 9.45 aku dah tutup tirai hari...
Hehehe...boring tak perjalanan cerita aku...atau penuh warna warni...apapun, akulah superwoman!!!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kalau Rajin Nak Membaca

  • http://www.bharian.com.my/
  • http://www.utusan.com.my/
  • http://www.hmetro.com.my/
  • http://thestar.com.my/
  • http://www.nst.com.my/