Mazhab Malik, Syafie, Hanafi dan Ahmad berpendapat bahawa adalah mustahab(digalakkan) bagi seseorang itu melakukan solat taubah. Ini berdasarkan hadith :- dari Abi Bakr ra berkata : aku telah mendengar dari Rasulullah saw berkata :-
ما مِن رجل يُذنب ذنبًا ثم يقوم فيتطهَّر ثم يُصلِّي ـ أي ركعتين ـ ثم يَسْتغفر الله إلا غُفِرَ لَه"، ثمَّ قرأ هذه الآية: (وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ . أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ) (سورة آل عمران:135-136).
"Tidak ada seorang lelaki berdosa yang melakukan dosa, kemudian dia berdiri membersihkan diri lalu bersolat - 2 rakaat - kemudian memohon pengampunan dari Allah swt, melainkan dosa telah diampunkan. Kemudian dia membaca ayat ini :-Danjuga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah danmereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedangkan mereka mengetahui (akan salahnya danakibatnya). Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal didalamnya dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal. ''-[surah Aali Imran 135-136]" - [Hadith Hasan, riwayat Abu Daud, Al-Nassa'i, Ibn Maajah, al-Bahaqi dan al-Tirmudzi, didalam sahihnya al-Albani ].
Kafiat solat taubah menurut hadith di atas ialah :-
a. Ambil wudhu'
b. Lakukan Solat sunat 2 rakaat
c. Setelah selesai solat, beristigfar / mohon ampun daripada Allah swt.
Solat taubat ini boleh dilakukan pada bila2 masa, melainkan pada waktu-waktu yang dilarang bersolat. Tidak ada bacaan do'a khusus selain dari istigfar selepas solat, dan tidak ada bacaansurah-surah tertentu semasa bersolat. Ulama' mengatakan bahawa memadai membaca surah-surah yang mudah bagi yangmelakukan. Lakukan seperti solat sunat biasa. WA.
No comments:
Post a Comment