08 June, 2012

Jom Belajar Bahasa Inggeris - Part II

Sebagaimana yang aku janjikan...jom kita teruskan pembelajaran...supaya kita setara dengan mat saleh...



I, me
(Kedua-dua 'I' dan 'me' bermakna 'saya', tetapi terdapat perbezaan dalam penggunaannya).

I am a boy     - right - saya ialah seorang budak laki-laki
Me a boy       - wrong

Show me the way - right - tunjukkan saya jalan itu
show i the wayt - wrong

Let me know    - right - beritahu saya
Let I know     - wrong

You and I      - right - awak dan saya
You and me     - right

I am happy     - right - saya gembira
Me happy       - wrong

Tell me        - right - beritahu saya
Tell I         - wrong


he, him
(Membezakan penggunaan he dengan him).

he is angry      - right - dia (sedang) marah
him is angry     - wrong

dont look at him  - right - jangan pandang dia
dont look at he   - wrong

she, her
(Membezakan penggunaan she dengan her).

she is a girl     - right - dia adalah seorang budak perempuan
her is a girl     - wrong

dont look at her   - right - jangan pandang pada dia
dont look at she   - wrong

her book          - right - buku dia
she book          - wrong


they, them
(Membezakan penggunaan they dengan them).

They win       - right - Mereka menang
Them win       - wrong

look at them   - right - Lihat mereka
look at they   - wrong


we, us
(Membezakan penggunaan we dengan us).

we are angry   - right - kami (sedang) marah
us are angry   - wrong

dont look at us - right - jangan pandang pada kami
dont look at we - wrong


my, his, her, our, your, their, its
my, his, her, our, your, their, its membayangkan kepunyaan. Contoh :

my book        - buku saya
her book       - buku dia
his book       - buku dia
their book     - buku mereka
our book       - buku kami
your book      - buku awak
its tail       - ekornya


mine, his, hers, yours, theirs, ours, its
mine, his, hers, theirs, ours, yours, its membayangkan siapa punya. Contoh :

mine                   - saya punya
yours                  - awak punya
his                    - dia punya
hers                   - dia punya
ours                   - kami punya
its                    - ia punya

that book is mine      - buku itu adalah saya punya
that book is his       - buku itu adalah dia punya
this book is hers      - buku ini adalah dia punya
this book is yours     - buku ini adalah awak punya
these books are ours   - buku-buku ini adalah kami punya
those books are theirs - buku-buku itu adalah mereka punya
this shit is its       - najis ini dia (haiwan) punya


's
's juga membayangkan siapa punya. Contoh :

Ahmad's book           - buku Ahmad
This book is Ahmad's   - buku ini Ahmad punya

p/s...saya dulu pun tak faham penggunaan 'S' yang menunjukkan siapa punya ni...but then after a few years I've been talking and using English in my daily conversation, alhamdulillah saya dah faham...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kalau Rajin Nak Membaca

  • http://www.bharian.com.my/
  • http://www.utusan.com.my/
  • http://www.hmetro.com.my/
  • http://thestar.com.my/
  • http://www.nst.com.my/