30 August, 2012

Raya Lagi dan Lagi

Hehehe...banyak cerita la pulak tentang raya aku tahun ni...actually setiap tahun pun sama je banyaknya cerita aku. Cuma tahun ni aku rajin sikit nak merekodkan sejarah yang tercipta di sini. Kot-kot aku rajin nanti, or bila aku dah tua, nak flashback balik kat anak cucu dan cicit kemeriahan raya nenek dorang ni...(itupun kalau blog ni masih wujudlah...ahaks)

Korang pergi sembahyang raya tak? Aku mengaku terus terang, dah lama aku tak berkesempatan pergi sembahyang raya. Adakalanya aku akan period time raya dan adakalanya aku terlalu sibuk pepagi raya sampai tak sempat nak pergi sembahyang raya. Yalah duduk di kampung bukan macam duduk di bandar. Rumah boleh kunci sebab nak pergi masjid untuk sembahyang raya. Kalau di kampung...kampung akulah...pagi-pagi buta kadang-kadang kita tak sempat nak mandi pun lagi (sebab bilik air cuma ada dua, so kena tunggu giliranlah...), dah ada budak-budak yang datang beraya. Itu belum campur dengan juadah yang belum siap di masak kat atas dapur...

Macam tahun ni, pagi-pagi buta lepas sembahyang subuh, dah kelam-kabut pergi seterika baju hubby. Malam raya tak sempat nak iron sebab sibuk buat ganache utk kek coklat dan krim utk kek red velvet sambil kemas rumah itu ini. Actually dah pesan anak saudara suruh tolong ironkan, dia tak ironlah pulak...hish budak ni...memang nak kena rotan dah ni...Sambil-sambil tu sibuk tengok anak saudara aku yang berderet tu riuh-rendah main bunga api...(sambil aku kenkadang join main sekali...sampai kena marah dengan kakak aku sebab aku pula yang lebih-lebih...hehehe...sesekali jadi bebudak balik...syok apa)

Lepas seterika baju hubby...sibuk lagi di dapur. Sebabnya raya tahun ni kakak suruh masak nasi tomato. Dengan versi ala hitler aku bagi arahan dekat kakak dengan anak saudara suruh sedia apa yang patut...blender bawanglah, cililah...semua kena kerahan tenaga...yalah nak sediakan dalca sayuran lagi, nak buat ayam masak merah lagi dan juga acar. Nasib baik kakak aku si Kak Chik dah goreng ayam tu siap-siap semalam. Kakak aku yang sorang lagi pula sebab dah siap berbaju baru, tolong kupas sayur untuk dalca dan acar...nasib baik ada ramai nak menolong...


Tapi walau penat bagaimana pun, yang penting semua happy dan dapat makan dengan kenyang hari raya aritu. Hubby aku pun bangga sebab bini dia masak sedap dan ramai orang puji...hehehe secara kebetulan saja tu...tapi aku cuma masak nasi dengan ayam tomato sahaja sebab lepas tu aku pun sibuk nak mandi dan beraya juga. Dalca dengan acar, kakak aku yang buatkan. Alhamdulillah semua saudara mara dan bebudak yang bertandang puji juadah kita sekeluarga hari tu. Yang syoknya ada seorang budak lelaki datang, siap puji lagi kata sedaplah...Cuma yang tak best, baju raya aku habis comot dengan sambal ayam tomato...terpercik sana-sini...nak buat camno...


(Korang tengoklah baju aku tu...penuh stains)...tapi takpa demi korang saudara-saudaraku dan orang kampungku...aku rela comot...but mak maintain ayu ko...(ahaks...puji sendirik...kalau tak sapa lagi nak puji)

Tapi betullah, hari raya memang tak boleh nak kontrol makan. Semua nampak sedap. Lagi pun kalau bertandang rumah orang takkan kita tak makan pulakan? Nanti orang kata apa pula. So aku...lepas hubby balik dari sembahyang raya, aku pergi rumah mak saudara kat tepi rumah tu. Kebetulan sepupu aku buat laksa lemak...apa lagi...balun sajalah...lepas tu pergi rumah long aku pula. Dia pun sepupu aku buat laksa juga. Cuma kali ni laksa utara. Makan lagi...Selepas tu pergi rumah saudara aku dekat situ-situ juga. Ambik kesempatan ziarah dia sebab suami dia baru meninggal dunia dan dia pun masih dalam edah. Di rumah dia, di jamu pula dengan tapai pulut. Makan lagi...So apa kata pun, raya adalah hari untuk makan, makan dan makan...(bohonglah kalau ada yang kata pergi bertandang ke rumah orang untuk beraya langsung tak jamah juadah yang dihidangkan...kerek sangat ke korang tak makan juadah yang orang hidangkan untuk kita...)

Petangnya pula...semua pakat-pakat rehat kat rumah sebab ramai dah adik-beradik yang datang ke rumah. Riuh-rendah jadinya. Masing-masing dengan cerita masing-masing. Tapi alhamdulillah semua saudara, anak-anak saudara dan sepupu dapat duduk sekali dan bergembira meraikan hari raya. Dalam hati aku teringat...mesti arwah mak gembira dengan suasana tersebut...kami semua anak, cucu dan cicit memeriahkan rumah pusaka yang mak tinggalkan dalam suasana yang gembira dan harmoni...(kami semua sayangkan mak/tok Aa)



Actually banyak lagi gambar yang kami snap ari raya aritu...tapi kamera masing-masing...bukan senang nak kumpul...nanti bila aku dapat aku upload kat sini...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kalau Rajin Nak Membaca

  • http://www.bharian.com.my/
  • http://www.utusan.com.my/
  • http://www.hmetro.com.my/
  • http://thestar.com.my/
  • http://www.nst.com.my/