13 August, 2012

Kisah Makan Kat Hotel Lagi

Saja aku nak review sikit pengalaman aku makan kat hotel aritu. Yalah first time berbuka kat hotel...so kalau orang Kedah tu macam perak buih sikitlah...atau pun dengan kata lain extra ordinary sikitlah...

Apa pandangan aku setelah first time berbuka kat hotel? Hmm mengerikan dan menakutkan...Macamana nak aku huraikan ya?...Kalau aku tulis lebih-lebih nanti orang akan kata aku berlagak alim pula...tapi ini pandangan peribadi aku sebagai seorang Muslim ya...

Petang tu aku sampai ke hotel dalam pukul 7.20 pm. Bila sampai tu kami kena tunggu staff kat situ bawa kami ke meja dulu sebab aku tengok stff situ kelam-kabut sebab orang ramai. penuh ruang restoran tu. Maknanya aku dengan hubby antara yang lambat sampailah. Okeylah...bukannya masalah pun, makanan banyakkan.
 

So bila masuk waktu berbuka, yang aku syok dan hairan tu, staff hotel tu pun sama naik dengan kami pelanggan hotel...sibuk nak ambik makanan. Tapi tak apalah...bulan puasa ni mungkin hotel tu bagi kelebihan pada staff dia untuk makan sama dengan tetamu. Alhamdulillah...

Okaylah tinggalkan bab makanan tu, sebab memang banyak pun. Aku tengok chinese pun ramai yang datang join sekali. mungkin nak rasa nikmat dan kemeriahan berbuka dengan orang Islam.

Tapi satu yang menakutkan aku...dan mengingatkan aku pada ceramah sorang ustaz kat opis aku...makan dari masuk waktu maghrib sampai masuk waktu isya' pun tak berhenti lagi...makan ke mentekedarah tu. Dan yang paling menakutkan dan menyedihkan aku, dalam penuh ruang makan tu, yang berhenti untuk solat maghrib aku rasa tak sampai 80%. Aku pun termasuk dalam yang tak pergi sembahyang maghrib tu...tapi...lalala...aku memang tak boleh puasa dan sembahyang sebab peyed...Masa tu dalam hati aku terfikir macamana kalau Allah SWT turunkan bala waktu tu...takutnya aku...Sebab takut balasan Allah pada kami yang lupa ni, aku ajak hubby aku balik awal. Berbunyi juga hubby aku sebab tak merasa banyak makanan. Tapi alhamdulillah sebab waktu tu aku peyed, kebetulan aku kena sengugut...so hubby aku pun ikutlah ajakan aku nak balik...

Hari Jumaat ni aku ada satu lagi acara berbuka di hotel. Kali ni hotel lain pula. Aku awal-awal dah beritahu hubby. Kali ni lepas minum seteguk dua lepas waktu berbuka, aku nak pergi sembahyang dulu. Tak payah takut makanan habis ke apa, yang penting takutkan Allah SWT dulu. Kalau Allah dah catat rezeki kita, pasti ada, tak kira banyak atau sikit...

Aku bukanlah baik sangat...kadang-kadang aku pun buat salah, aku pun kadang-kadang terlupa Allah SWT memerhatikan setiap tingkah laku aku sebagai hambaNya...tapi siapalah kita kalau berpenat lelah sehari suntuk menahan lapar dan dahaga, lepas tu bila tiba masanya, kita buat-buat lupa pada kewujudannya...Tak kiralah siapa diri kita, besar mana pangkat kita, tua atau muda, lelaki atau perempuan...bersamalah kita sujud kepadaNya...sama-sama kita perbetulkan diri. Semoga Allah SWT meredhai kita dan hidup kita di dunia ini tidak sia-sia...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kalau Rajin Nak Membaca

  • http://www.bharian.com.my/
  • http://www.utusan.com.my/
  • http://www.hmetro.com.my/
  • http://thestar.com.my/
  • http://www.nst.com.my/