27 August, 2012

Baru Nak Buka Balik Cerita

Assalamualaikum...apa khabar semua? Macam mana sambutan raya korang? Ada cerita suka atau ada cerita duka? Aku ni biasalah...seminggu cuti raya, seminggulah berhabuk kat sini...sorry der aku nak ngadap komputer/pc ni...lagi sedap dok mengadap ketupat dengan serunding dengan kuih siput...sambil borak-borak dengan kaum keluarga...apa kelasss ngadap blog ni...hahaha...(kata aku mengumpat diri sendirik ni...)

Korang balik kampung beraya di mana tahun ni? Aku biasalah...balik kampung kelahiran aku...No.8, Kampung Kuala Sungai Daun, Simpang 3, 06680 Yan, Kedah...Seminggu aku bercuti di sana. Walau mak dah tak ada...kampungku tetap dalam igauan...rindu beb bila tak balik lama-lama...

Korang suami isteri bergaduh dan bermasam muka tak isu balik kampung siapa time raya? Aku setakat ni alhamdulillah...sejak mak mertua aku meninggal dunia, husband aku ikut je saranan aku supaya setiap raya puasa kami akan balik beraya di Kedah. Raya Haji baru balik ke Kuala Terengganu. Kenapa aku sebut Kuala Terengganu saja? Kenapa aku tak sebut tempat kelahiran suami? Sebenarnya, sejak mak mertua aku meninggal dunia, rumah kelahiran suami aku di Kampung Tanjong dah disewakan kepada orang. So sekarang ni kalau aku dengan husband balik ke KT, kami cuma bermalam di rumah kakak ipar aku. So husband aku pun dah tak rasa kebestannya (chewah...maksudnya menariklah) balik ke kampung dia (pekan sebenarnya sebab Kampung Tanjong tu dalam Bandar Kuala Terengganu).

Actually kesian juga dekat husband aku. Bukan dia tak nak balik ke KT. Dia memang merindui suasana di KT, dengan juadah tradisional Terengganu seperti nasi dagang, nasi minyak, nasi kunyit dan kuih-kuih tradisionalnya macam akok, cara berlauk, dll yang aku sendiri tak tahu apa ke namanya tu. Rindu nak jumpa member sepermainan waktu kecik dulu...Ada juga aku ajak dia balik ke Terengganu. Kalau tak nak bermalam di rumah kakak dia, aku sarankan kami tidur di hotel. Dia tak mahu pula. Takut kakak dia kecik hati. Tapi bila nak bermalam lama-lama di rumah kakak dia, dia pula tak berapa nak suka. Yalah takut menyusahkan dan takut bila duduk situ lama-lama, apa pula kata biras aku nanti.

Cuti hari Merdeka 31 Ogos ni pun aku ada juga ajak dia balik ke sana. (Aku bukan nak tunjuk baik, tapi aku kesian dekat husband aku yang rindukan kampung halaman dia. Selalu juga dia merungut kenapalah dorang sewakan rumah pusaka mak/ayah mertua aku. Kalau tak boleh juga kami balik ke KT dan tidur di sana. Tapi nak buat camna...suara majoriti suruh sewakan rumah tu sebab takut di makan anai-anai kononnya...Tak apalah, itu semua hak dorang...aku menantu, cuma menurut sahaja). Oh ya, cadanga utk balik hari merdeka pun husband aku tak mau...

So Raya Haji nanti pun rasanya kami balik setakat 1 - 2 malam sahaja. Itu pun kalau tak silap aku, husband dah suruh risik-risik bilik hotel di Kijal atau Cherating...

Apa pun, aku harapkan yang terbaik buat suami aku dan aku serta kami sekeluarga. Harap-harap hubungan kekeluargaan terus kukuh...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kalau Rajin Nak Membaca

  • http://www.bharian.com.my/
  • http://www.utusan.com.my/
  • http://www.hmetro.com.my/
  • http://thestar.com.my/
  • http://www.nst.com.my/