27 August, 2012

Cerita Raya - Perjalanan Balik kampung

Biasalahkan...mood raya tak habis lagi...ni nak cerita kisah aku balik kampung aritu. Aku balik pada ahri Sabtu 18/8/2012. Saja balik lewat sebab nak masak apa yang patut dulu. Aku buat kek coklat, kek karamel dengan kek red velvet dan beberapa jenis biskut. Buat serba sedikit. Setiap satu cuma satu adunan saja. Sambung balik pasai balik kg tu. Lagi satu aku sengaja balik hari Sabtu tu konon-kononnya nak mengelak jam. Sebab andaian aku sekolah ditutup pada 16 dan 17/8/2012, dan lagi semua syarikat konsesi lebuhraya bagi rebat tol pada tarikh-tarikh tu. So aku ingat mesti dah ramai yang serbu balik awal...

Hari Sabtu lepas subuh dalam pukul 6.15 macam tu, aku pun berangkatlah dengan cik abang aku...ceh...rupa-rupanya aku telah tersilap perkiraan. Jalan jam gila...lepas keluar tol duta okay lagi...lepas saja Behrang aku dah kena buat brek mengejut...yalah...sedap-sedap lari 110 kmj tetiba kereta depan brek mengejut...apa lagi...berdesit brek saya tekan...dalam hati Allah sahaja yang tahu...kereta kat belakang pun aku tengok macam dah lintang pukang mengelak...nasib baik kereta kat lorong tengah tak ada banyak, sempat 2 bijik kereta kat belakang aku mengelak...aku rasa kalau tak sempat tu...memang kereta aku dah teruk kena hentam...syukur alhamdulillah Allah SWT menyelamatkan aku dan suami sepanjang perjalanan balik hari tu. Hangit bau tayar...

Lepas kejadian tu aku tak duduk lorong laju dah. Walau pun aku still drive 100 - 110 kmj, tapi risiko drive kat lorong paling kanan lagi bahaya. Yang aku geram, kejadian macam tu boleh dielakkan kalau ada hantu-hantu drift yang suka cilok lorong kecemasan lepas tu masuk lorong paling kanan secara mengejut...Sebab sepanjang pemerhatian aku hari Sabtu 18/8/2012 tu, kejadian brek mengejut kat lorong laju memang sebab hantu-hantu tulah...Dorang nilah punca tercetusnya siri kemalangan kat lebuhraya...Dahlah masuk mengejut, signal apa pun tak bagi...bengong betul...

Memanglah PLUS ada buka lorong kecemasan di beberapa kawasan. Tapi aku lagi prefer kalau PLUS buka lorong tambahan macam tahun-tahun lepas. Sebab bila buka lorong kecemasan, macam tulah jadinya...
So dok menghenjutlah sepanjang lebuhraya Utara Selatan...sampai ke Slim River, lepas tu sambung pula sampai ke Terowong Menora...aku rasa aku drive dalam 20 kmj ja...naik lenguh kaki dok menekan brek...Cuaca pula kebetulan redup hari tu, sejuk sangat...aku dengan hubby asyik nak terkucil.

Persinggahan R&R pertama dekat Ladang Bikam...fuyyoo...ramainya hamba Allah...aku ingat orang Islam/Melayu sahaja...kaum lain pun sama banyak ramainya. Dekat R&R Simpang Pulai pun macam tu juga, dekat R&R Sungai perak pun sama...Yang dekat Sungai Perak aku geram kat satu mamat naik Saga BML warna purple. Kita ni dahlah beratur panjang tunggu giliran nak isi minyak, dia boleh dengan senang hati nak cilok...amboi senang hati laki bini dia ja. Lepas tu boleh dok sengih-sengih pula tu laki bini kat aku. Sorry aku nak bagi mencelah kat depan aku. Belakang aku pun ramai lagi orang yang ada etika yang ikut giliran. Woi mangkuk...ada etika la sikit. Orang lain pun dah penat juga terperangkap dalam jam bukan korang ja...

Lepas tu bila berhenti dan nak naik kat atas R&R kat Sungai Perak tu, kan ada escalator nak naikkan. Kebetulan kat depan aku ada satu family dengan anak kecik yang sibuk nak nak jalan sendiri atas escalator tu. Aku faham perangai budak ni. Tapi yang aku nak geram tu, waktu tu kan orang tengah ramai, tak payahlah layan karenah budak tu. Yalah, escalator tu kan bergerak. bila sampai kat tingkat atas, family tu satu keluarga berhenti depan escalator dok melayan budak kecik tu...kami yang kat belakang ni dah tertolak-tolak...bahaya betul. Pada sesiapa yang berkenaan dalam family tu, aku minta maaf bukan niat aku nak berkasar, tapi aku cuba nak elakkan kejadian lebih buruk dari berlaku...sebab tu aku tolak dorang dan suruh dorang pergi berkumpul di tepi...bahaya jangan diundang. Kita boleh elakkan benda buruk dari berlaku dengan izin dariNya kecuali ajal.

Lepas tu, dah masuk ke dalam tandas...aku terkedu tengok satu toilet tu...penuh dengan darah period...pengotor betul. Kalau orang dulu-dulu...alamat teruklah orang tu kena kianat...kalau dah menitik kat tepi lubang toilet tu...cucilah...perempuan, tapi pengotor...buat malu saja...geram aku tengok...geli pun ada...bengong betul!!!

Hmm...apa kata pun, perjalanan balik kampung untuk beraya kali ni memang mencabar emosi dan fizikal aku. Macam-macam karenah dan perangai manusia aku jumpa.

Apa pun, alhamdulillah aku selamat sampai ke kampung juga akhirnya tanpa sebarang perkara yang tidak diingini. Bila sampai kat rumah pusaka mak, lega dan tenang rasa hati. Yang pasti, semua emosi marah dan penat aku hilang bila jejak kaki ke kampung halaman. Magisnya tanah kelahiran...magisnya kampung...tenang dan mendamaikan walaupun perjalanan yang terpaksa aku lalui lebih kurang 7 jam hampir ke 8 jam kerana pada waktu biasa, aku akan sampai ke kampung aku setelah 4 jam 30 minit aku drive dari Jalan Duta...





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kalau Rajin Nak Membaca

  • http://www.bharian.com.my/
  • http://www.utusan.com.my/
  • http://www.hmetro.com.my/
  • http://thestar.com.my/
  • http://www.nst.com.my/