26 January, 2012

Balik Kampung

  Happy, best...dua perkataan yang menggambarkan perasaan aku...hehehe...aku kalau dapat balik kampung...rasa puas hati sangat...dapat bersama keluarga di kampung, rasa macam aman damai dan tenangnya dunia aku...merekalah segalanya abgi aku...walau emak dah tak ada...kalau balik kampung, rasanya semangat emak masih ada di situ...aku akan dapat kekuatan bila balik kampung

 

Aku bertolak balik malam Jumaat, risau jugak takut jalan jam..tapi alhamdulillah...walaupun aku tersekat hampir 20 minit antara slim river dan sungkai sebab ada bas ekspres rosak, tapi selepas itu...dah tak ada masalah lagi...tapi yang aku pelik, bas u bukan rosak di tengah jalan...elok ja dia parking kat lorong kecemasan...so, apa yang menyebabkan kenderaan lain tersekat? Ini mesti orang ramai sibuk nak tengok amenda yang terjadi...macam waktu aku balik ke KL juga...tiba-tiba kenderaan kat depan jadi stuck...ingat apalah...rupa-rupanya ada accident kat depan...okaylah...tapi yang peliknya...accident tu kat jalan menghala ke utara...yang jalan  menghala ke KL ni yang terhenti apasai pulak...orang Malaysia ni memang pelik...nak ambik tahu tapi tak kena tempat.

 

Dan malam tu aku sampai rumah kakak dah dekat pukul 1200 biasanya pukul 10.30 aku dah sampai. Tapi dua anak saudara dah masuk tidur...dah tak larat nak tunggu makcik dia...Pagi tu Ammar bangun awal dengan adik Arief, pegi bilik aku ketuk pintu...hahaha...happy dapat tengok muka masing-masing
Pagi tu selepas sarapan, kami bertolak ke rumah ayah. Bawa buah yang aku beli dekat hentian rehat gunung semanggul...actually nak berhenti dekat sungai Perak, tapi terlajak tempat parking...Aku pergi rumah kak Chik pula lepas tu, nak ambil dia...nak pergi makan kenduri rumah kakak ipar sepupu...saudara Shafie Afdal...aku makan sakan...sedap...gulai kampung...masakam kenduri gotong royong...fuhh...Malangnya...mungkin dah lama perut tak masuk masakan pedas...malam tu aku cirit-birit sakan...  



Malam tu tidur rumah arwah mak...kakak bagitahu esaok ada kenduri lagi...hahaha...bestnya...oh ya, petang tu aku ke Pekan Rabu di Alor Setar...tempat yang mesti aku pegi setiap kali balik Kedah...lagi satu Alor Star Mall dekat kuala...saja suka pegi situ
So esoknya pegi kenduri lagi...dan sekali lagi aku cirit birit lepas makan...hehehe...perut koman...

Pagi tu juga, abang ipar sembelih 2 ekor ayam kampung untuk makan malam...wah...best betul...aku masak kari dengan goreng....meletop!!! makan bertambah-tambah...  




Besoknya...aku pergi lepak di Sungai Tupah...bukan apa, memenuhi permintaan Ammar petang sebelumnya...yang merengek-rengek nak mandi air terjun...tak boleh lupa bila dia minta kak abah dia..."abah jomlah pi ayaq tojun"....Tapi air sungai agak cetek...mungkin dah lama tak hujan...apapun, bagi Ammar dengan Arief...ibarat kata mama diaorang...sedalam paras dada Arief dan pinggan Ammar...hahaha...puas hati agaknya Ammar dapat berendam...



 









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kalau Rajin Nak Membaca

  • http://www.bharian.com.my/
  • http://www.utusan.com.my/
  • http://www.hmetro.com.my/
  • http://thestar.com.my/
  • http://www.nst.com.my/